Sista passen före loppen

Idag körde vi ett lagom långt, lugnt pass, Stålmannen och jag. Vi ska avsluta vår halvklassiker på tisdag med Halvvasan. Stålmannen har varit lite krasslig och inte känt sig helt i form, så vi drog ut i solen och skidspåren i Kilsbergen för att känna lite på grejerna och så.

IMG_1655
Superfint i Ånnaboda idag!

Grejerna är mina nya pjäxor alltså. När vi var i Idre gick mina fina, inte så gamla, pjäxor sönder och gav mig gruvliga skavsår på ena foten. Inget man tejpar över och åker nåt Vasalopp med direkt. Jag hade tänkt köpa precis likadana, för då vet jag ju hur de sitter och känns och att jag inte får nåt knepigt skav nånstans av dem. Men fast jag hade kollat innan, och tjejen i butiken letade länge, fanns de inte!! För de som inte känner mig kan jag upplysa om att jag är en smula … oflexibel och när det inte blir som jag tänkt kan jag behöva lite ställtid. Så jag fick prova ett par pjäxor i prisklassen över. Jag gick runt i butiken. Hoppade lite. Kände, kände och kände med alla tår och hälar så att det inte kändes konstigt. En kvart senare hade jag betalat och cyklade hemåt. Då hade den stackars expediten fått leta en vända till.

Idag åkte jag i pjäxorna. De är lite lättare än de förra. Sköna. Inga skav på två timmars åkning. Hurra! Då kör vi! Mer testning imorgon. Efter tisdagens lopp räknas de nog som inåkta, eller vad tror du?

Jag tyckte det gick bra. Jag har en ganska lång uppvärmningssträcka, men när väl dieselloket tuffar igång så kan jag åka ganska länge sen. Det är rätt backigt runt omkring i Kilsbergen och idag sken solen. Magiskt!

Två mil blev åkta och mot slutet kändes det fortfarande bra. Imorgon tar vi sista chansen att åka skidor i dagsljus före tisdag. Nu ska jag äta godis i soffan.

Har du laddat med solsken idag?

Lämna en kommentar