Hungrig jämt!

En sidoeffekt av att träningsdosen den senaste tiden varit hög är att jag är hungrig jämt. Magen kurrar innan jag hunnit stänga av väckarklockan, sen är jag hungrig var tredje till fjärde timme. Jag har försökt tänka lite extra på att äta vettigt den senaste veckan och det kommer jag vara ännu mer noga med nästa vecka – Vasaloppsveckan.

Jag har skrivit om mat förut, jag läser bloggar, tidningsartiklar, mer och mindre vetenskapligt belagda texter om kost inför lopp. Det här blir ett till sånt inlägg, mycket subjektivt. Jag kommer att skriva om hur mat känns för mig och vad jag tycker om.

Jag tycker att kolhydratkällor med extra fibrer (fiberhavregryn, fullkornspasta och sånt) stannar kvar i magen länge och ger en känsla av tyngd och tröghet. Det tänker jag undvika på mina Vasalopp. Alltså, vit pasta till köttfärssåsen, vanliga havregryn i gröten och halvljust bröd till mackorna. Det ska ju vara både gott och fullt av bra kolhydrater att lagra i musklerna. Min tanke för nästa vecka är att jag ska äta fyra mål mat om dagen, plus ett eller två mellanmål. Kanske slinker det ner några chips också. Det är ju både gott och kolhydrater. 😉

På morgonen inför Halvvasan och Vasaloppet kommer jag äta gröt (extra mycket) och någon macka på plats vid starten. Jag har testat att äta ägg till frukosten eller strax före start, men det funkar inte så bra för mig, jag känner mig mätt och tung i kroppen länge.

I alla fall, den här veckan har jag inte ätit mer än en enda godisbit. Jag äter godis oftare annars, men ville ge kroppen chansen att slippa massor av socker så här i uppladdningen. Det hjälper att jag äter mer vettiga grejer som mellanmål istället och att jag har fullt upp med att vara nojig över precis allt inför nästa vecka.

Det här har jag nojat över denna vecka (utan inbördes rangordning):
Nya pjäxor
Nedförsbackar
Första backen på Vasaloppet
Vallning (har tejp en nojar ändå)
Stavbrott
Min fartdräkt

Mentala svackor
Vädret
Kyla
Mildväder
Regn
Snö
Baciller
Kläder
Förkylda kollegor, kunder och andra i min omgivning
Är jag tillräckligt vältränad?
Vätskebalansen
Sportdryck
Energinivåer

Säkert lika mycket till, men listan skulle bli så lång…

Lämna en kommentar